Het enige dat mij een beetje zorgen baart is dat wanneer de batterij onder de kap volledig opgeladen is, en deze achteraan helemaal leeg, en de schakelaar wordt omgeswitched om deze te verbinden; de spanningsstroom zodanig groot zou zijn dat kabels en batterijen enorm zouden kunnen opwarmen.
Iemand enige ervaring met dit soort systemen?
Gebruikte batterijen te beschouwen als 3x 72Ah
Of is er een betere en makkelijkere oplossing hiervoor?
Ik weet niet of je al begonnen bent met de bouw, maar het probleem met de piekstroom die je voorziet heeft ook een negatieve invloed op het relais, door de (zeer) hoge piekstroom branden de contacten in of lassen deze zelfs vast.
De vraag is niet zozeer of het gebeurd, maar wanneer...
Een laadstroom verdeler is een beter alternatief.
Deze zijn er in diverse uitvoeringen, met diodes, met diodes met spanningscompensatie of met FET's, allen te verkrijgen voor het laden van twee of drie accu's.
Voordeel is dat de accu"s gescheiden zijn en het laden geschied al naar behoefte van de accu's.
Nadeel is dat de bedrading aangepast moet worden in meer of mindere mate, afhankelijk van de toegepaste laadstroomverdeler.
De eerste uitvoering met alleen de diodes is de goedkoopste, en ook gelijk af te raden, de accu's zullen niet vol raken door de diode die tussen regelaar en accu staat. De accu's hebben hierdoor een korte levensduur.
De uitvoering met compensatie diode is een betere uitvoering, maar duurder, de accu's krijgen nu wel de volle laadspanning.
De beste oplossing van deze is gelijk de duurste, de FET laadstroomverdeler, deze heeft de minste verliezen en geeft ook de volle laadspanning over de accu's.
Wil je een nog beter systeem, dan kun je van NDS de "Power Service" plaatsen tussen dynamo en accu's.
Zoals je misschien weet kan een dynamo een accu niet volledig laden, een acculader wel.
De Power Service is een elektronische acculader die je zoals gezegd tussen dynamo en accu's plaatst.
Ze zijn verkrijgbaar in 3 uitvoeringen
alleen door dynamo laden
door dynamo en zonnepaneel laden
door dynamo zonnepaneel en 220Volt laden
Elk van de uitvoeringen is in 70A, 90A of 110A te krijgen, dit staat voor de laadstroom van de dynamo.
Ook hier zijn de accu"s gescheiden van elkaar, het laden gaat tot 2 maal sneller dan alleen met een dynamo.
Laden van een ontladen huishoudaccu kan een dynamo niet op de juiste manier doen, een acculader met meerdere programma's wel, dat is wat de Power Service je biedt.
Voordelen: De accu's zullen een langere levensduur hebben, Je hebt snel weer stroom tot je beschikking ook na een relatief korte rit.
Nadeel: prijs, zeker als je voor de uitgebreidste gaat.
Gebruik geen startaccu als huishoudaccu, deze is niet gemaakt voor de cyclische belasting en zal als huishoudaccu niet lang meegaan.
Een semi tractie of een tractie accu wel, een Gel accu of een AGM accu zijn ook zeer geschikt. Helaas komt dat ook terug in de prijs.(maar ook in levensduur)
Je ziet, betere oplossingen zijn er zeker, makkelijker wil ik niet gelijk zeggen.
