BusEnCamper.nl

Het forum voor Busjes en Campers, Techniek, Algemeen, Verhalen etc.

Het is nu wo dec 13 2017 12:36

Elektrische voorziening camper: batterijen

Alle techniek (mechanisch, elektronisch) zaken horen hier thuis.

Moderators: Quinten, Sterretje1968

Elektrische voorziening camper: batterijen

Berichtdoor Bart_vg » ma dec 08 2014 3:58

Hoi iedereen!

gezien ik binnen 1-2 maanden wil starten met het ombouwen van een wagen tot camper, wil ik wel enige info inwinnen aangaande de elektrische voorziening.

Voor het gebruik van elektriciteit zou ik achterin nog 1 of 2 autobatterijen willen plaatsen.
Bij een gewone wagen moet je een zekering voorzien zo dicht mogelijk bij de batterij, dus hier verwacht ik niets anders: aan beide kanten afzekeren.
Echter zou ik ze van elkaar willen loskoppelen zodat als de batterijen leeg zijn, die van de wagen nog vol is en ik dus zonder enig probleem de reis kan verderzetten.
Met draaiende motor echter het boeltje terug aan elkaar te hangen zodat de extra batterijen mee opladen.
Een 2-polige 63A automaat lijkt mij hiervoor voldoende?

Het enige dat mij een beetje zorgen baart is dat wanneer de batterij onder de kap volledig opgeladen is, en deze achteraan helemaal leeg, en de schakelaar wordt omgeswitched om deze te verbinden; de spanningsstroom zodanig groot zou zijn dat kabels en batterijen enorm zouden kunnen opwarmen.
Iemand enige ervaring met dit soort systemen?
Gebruikte batterijen te beschouwen als 3x 72Ah

Of is er een betere en makkelijkere oplossing hiervoor?
Bart_vg
Fresh Boarder
Fresh Boarder

Roepnaam: Bart
Merk/type bus/camper: Mercedes s124
Bouwjaar: 1990
Automaat: Ja
Brandstof: Benzine

Re: Elektrische voorziening camper: batterijen

Berichtdoor Renk » wo jan 28 2015 7:24

Hallo Bart,

De dynamo geeft een D+ signaal af. Dat gebruik je om een relais aan te sturen dat op zijn beurt de huishoud accu gaat laden dmv door koppelen. Motor aan is laden, motor uit is ontkoppelen. Je kan dan je HH-accu gebruiken zonder je auto accu leeg te maken, en tijdens de rit laad hij weer. Een lichtpaneel( zonnepaneel) op je dak is geen luxe maar geeft je veel meer vermogen om te gebruiken. Wel een laadregelaar ertussen. Neem in de leiding die de accu koppelt aan je HH-accu voor het laden we een stevige diode op. Dan kan de lader van het zonnepaneel ook je autoaccu niet belasten tijdens de rit. LET OP de D+ is maar iets van 1-2 amp dus kan je alleen om te sturen gebruiken, dus NIET belasten dat kost je je spanningsregelaar!!
Je kan een systeem maken dat ook de HH-accu laad via een gewone acculader als je aan de stroom staat. Het kan allemaal uit losse delen, wil je het in één kastjes is er een Schaudt. Maar..... kost veel meer ;-)

Gebruik ook altijd twee IDENTIEKE ACCU's !!! dus zelfde fabricage batch, dan leven ze langer. Bij verschillende inwendige weerstanden vreten ze elkaar op. Ik zou er geen 3 kiezen maar 2 van bijv 100Ah. Dan van het type tractie of gel. Een gewone zuur accu kan in de winter barsten en dan loopt het zuur je hele camper door tenzij je een accubak gebruikt. Zuur accu ontwikkelt ook waterstof gas dat je moet ventileren via een slangetje door de bodem, Gel en tractie zijn gesloten systemen en hebben dit niet nodig.

Ben aan mijn derde camper bezig dus heb er wat jaartjes ervaring mee. Nee ik bouw helaas niet zelf ivm gezondheid.

succes
kees
Renk
Fresh Boarder
Fresh Boarder

Merk/type bus/camper: Hymer
Bouwjaar: 2008
Automaat: Nee
Brandstof: Diesel
Andere wagens / opmerkingen: W123/200D 1979
W123/200 1982

Berichtdoor Bart_vg » zo feb 15 2015 5:04

Kees, bedankt alvast!

de effectieve bouw begint pas binnen enkele maanden maar ben stilaan begonnen met de voorbereidingen.
Heb nu een redelijk goed idee over hoe ik de elektronische installatie onder handen ga nemen, maar alle tips zijn welkom!
Je goede raad over de types batterijen bijvoorbeeld had ik geen weet van, weer iets om op te letten!

Zonnepaneel ga ik niet doen (wagen gaat tenslotte maar 1-2weken per jaar in dienst zijn voor vakantiedoeleinden).
Heb wel een schakeling uitgetekend (met relais schakelingen en 12v & 220v zekeringen) om de batterijen te laten opladen als er een 220v aansluiting beschikbaar is; camping etc...

Eventueel stuur ik je het schema door eens het afgewerkt is?

met dank!

Bart
Bart_vg
Fresh Boarder
Fresh Boarder

Roepnaam: Bart
Merk/type bus/camper: Mercedes s124
Bouwjaar: 1990
Automaat: Ja
Brandstof: Benzine

Berichtdoor RD500sec » zo okt 25 2015 2:38

Het enige dat mij een beetje zorgen baart is dat wanneer de batterij onder de kap volledig opgeladen is, en deze achteraan helemaal leeg, en de schakelaar wordt omgeswitched om deze te verbinden; de spanningsstroom zodanig groot zou zijn dat kabels en batterijen enorm zouden kunnen opwarmen.
Iemand enige ervaring met dit soort systemen?
Gebruikte batterijen te beschouwen als 3x 72Ah

Of is er een betere en makkelijkere oplossing hiervoor?

Ik weet niet of je al begonnen bent met de bouw, maar het probleem met de piekstroom die je voorziet heeft ook een negatieve invloed op het relais, door de (zeer) hoge piekstroom branden de contacten in of lassen deze zelfs vast.
De vraag is niet zozeer of het gebeurd, maar wanneer...

Een laadstroom verdeler is een beter alternatief.
Deze zijn er in diverse uitvoeringen, met diodes, met diodes met spanningscompensatie of met FET's, allen te verkrijgen voor het laden van twee of drie accu's.
Voordeel is dat de accu"s gescheiden zijn en het laden geschied al naar behoefte van de accu's.
Nadeel is dat de bedrading aangepast moet worden in meer of mindere mate, afhankelijk van de toegepaste laadstroomverdeler.

De eerste uitvoering met alleen de diodes is de goedkoopste, en ook gelijk af te raden, de accu's zullen niet vol raken door de diode die tussen regelaar en accu staat. De accu's hebben hierdoor een korte levensduur.
De uitvoering met compensatie diode is een betere uitvoering, maar duurder, de accu's krijgen nu wel de volle laadspanning.
De beste oplossing van deze is gelijk de duurste, de FET laadstroomverdeler, deze heeft de minste verliezen en geeft ook de volle laadspanning over de accu's.

Wil je een nog beter systeem, dan kun je van NDS de "Power Service" plaatsen tussen dynamo en accu's.
Zoals je misschien weet kan een dynamo een accu niet volledig laden, een acculader wel.
De Power Service is een elektronische acculader die je zoals gezegd tussen dynamo en accu's plaatst.
Ze zijn verkrijgbaar in 3 uitvoeringen
alleen door dynamo laden
door dynamo en zonnepaneel laden
door dynamo zonnepaneel en 220Volt laden

Elk van de uitvoeringen is in 70A, 90A of 110A te krijgen, dit staat voor de laadstroom van de dynamo.
Ook hier zijn de accu"s gescheiden van elkaar, het laden gaat tot 2 maal sneller dan alleen met een dynamo.
Laden van een ontladen huishoudaccu kan een dynamo niet op de juiste manier doen, een acculader met meerdere programma's wel, dat is wat de Power Service je biedt.
Voordelen: De accu's zullen een langere levensduur hebben, Je hebt snel weer stroom tot je beschikking ook na een relatief korte rit.
Nadeel: prijs, zeker als je voor de uitgebreidste gaat.

Gebruik geen startaccu als huishoudaccu, deze is niet gemaakt voor de cyclische belasting en zal als huishoudaccu niet lang meegaan.
Een semi tractie of een tractie accu wel, een Gel accu of een AGM accu zijn ook zeer geschikt. Helaas komt dat ook terug in de prijs.(maar ook in levensduur)

Je ziet, betere oplossingen zijn er zeker, makkelijker wil ik niet gelijk zeggen. :whistle:
Met vriendelijke groet, Richard
RD500sec
Fresh Boarder
Fresh Boarder

Roepnaam: Richard
Merk/type bus/camper: Ford A0406
Bouwjaar: 1983
Automaat: Nee
Brandstof: Diesel

Keer terug naar Techniek